ေမာင္ဂုရု သေရာ္သည္။

January 5, 2010

ဗမာ..ျပကၡဒိန္

Filed under: Uncategorized — gurugyi @ 1:17 pm

ကူးလိုက္ၾကတဲ့ ႏွစ္သစ္ကူး… တစ္ႏွစ္ပတ္လံုးနီးနီး ႏွစ္သစ္ကို ႀကိဳေနလိုက္ၾကတာ.. ဒါနဲ႔ ဗမာလို ႏွစ္သစ္ကူးတာက ဘာလို႔မ်ားဧၿပီလ မွာခ်ည္း ျဖစ္ေနရတာလဲဆိုပီး လိုက္ရွာတာ ဘယ္မွာ မွ မေတြ႔ဘူး။ wiki မွာလည္း လေတြရဲ႕ ရက္ကြာျခားတာပဲေတြ႔တယ္။ ဘယ္သူမွ အေရးတယူလုပ္ၿပီး တင္ပံုမရဘူး။ ေမာင္ဂုရုကိုယ္တိုင္လည္း ဗမာေတြ ဘယ္လို ႏွစ္ကူးလည္း ဗမာျဖစ္ၿပီး သက္တမ္းသာ တစ္ဝက္က်ိဳးလာတယ္။ အမွန္အတိုင္းဝန္ခံတာပါ။ သိကို မသိတာ။ ခုက်ခါမွ.. ေက်ာက္ထၿပီး သိခ်င္လာပါေရာ။ ဒါနဲ႕ လိုက္ရွာေတာ့ ဓါတ္နက္ႀကီးရဲ႕ ေခ်ာင္တစ္ေခ်ာင္မွာ J.C. Clancey (ဗမာလိုဆိုရင္ေတာ့ ကလန္စီေပါ့ဗ်ာ။ ကလန္ႀကီး ဦးစီေပါ့။) ဆိုတာက ၁၉၀၂ ခုႏွစ္မွာ ေရးထားတဲ့ Burmese Calendar ဆိုတာေလးေတြ႕တယ္။ ဖတ္လို႕မရေသးဘူး။ သိုးေဆာင္းပါဠိလိုေတြ ေရးထားလို႔။ ဦးထြန္းၿငိမ္း အဘိဓါန္ႀကီးကို လွန္ေတာ့မွ ဖတ္လို႔ရတယ္။ ဒါလည္း နားမလည္ပါဘူး။ နားလည္သေလာက္ေလး ျပန္ေရးတာ။ မွားေနတာ အေကာက္အယူလြဲေနတာရွိရင္ ျပင္ေပးၾကပါ။ ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ လက္ခံပါ့မယ္။
ဗမာျပကၡဒိန္တြက္တာက ဟိႏၶဴေတြဆီက ငွားထားတဲ့ တြက္နည္းပါ။ ေနတစ္ျခမ္း လတစ္ျခမ္း တြက္ခ်က္ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အပိုင္း ၂ ပိုင္း ပါဝင္ပါတယ္။ အေျခခံအားျဖင့္ ျမင့္မိုရ္ေတာင္ကို ေနလ ေတြက လွည့္ပတ္ေနၾကတယ္ဆိုတဲ့ ယူဆခ်က္ကို ယူထားပါတယ္။ ဒီေတာင္ႀကီးကို တကယ္ရွိတယ္။ မရွိဘူးဆိုတာ ျငင္းဖို႔မဟုတ္ပါဘူး။ သို႔ေသာ္ လတၲီက်ဳ၊ ေလာင္ဂ်ီက်ဳေတြ တကယ္ရွိမရွိလိုပဲ သေဘာထားမယ္ဆိုရင္ ေက်နပ္မွာပါ။ ဒီေတာင္ႀကီး ရွိမွ တိက်တဲ့ အခ်ိန္ကာလေတြကို တြက္လို႔ရပါတယ္။ အဲဒီေတာင္ႀကီးကို အညီအမွ် ၁၂ စိတ္၊ စိတ္ပိုင္းလိုက္ေတာ့ ၃၀ ဒီကရီ ဆီ ရပါတယ္။ အစိတ္တစ္စိတ္ကို ရာသီတစ္ခုေပါ့။ အစဦးဆံုးရာသီကို မိႆလို႔ေခၚပါတယ္။ အဲဒီမိႆရာသီအစ ကို ေန(တနဂၤေႏြ ၿဂိဳဟ္)တစ္လံုးလံုး ဝင္လာတာကေန ႏွစ္တစ္ႏွစ္ကို စတင္ေရတြက္ပါတယ္။ ေနက ပတ္ရင္း ပတ္ရင္းနဲ႕ ေနာက္ဆံုးရာသီျဖစ္တဲ့ ဓႏုရာသီကေန မိႆကို စအဝင္မွာ သကၤႏၲ စက်ပါတယ္။ မိႆထဲကို ေနတစ္လံုးလံုး ဝင္သြားတဲ့အခ်ိန္မွာ သကၤႏၲ ကုန္ပါၿပီ။ ႏွစ္တစ္ႏွစ္ကို ကူးေျပာင္းသြားပါၿပီ။ ေန(တနဂၤေႏြ ၿဂိဳဟ္)မိႆ ရာသီကို ဘယ္အခ်ိန္မွာ စဝင္သလဲသိဖို႔ တည္ေနရာေတြကို နကၡတ္ေတြနဲ႕ တြက္ပါတယ္။ အားလံုးေပါင္း နကၡတ္ ၂၇ လံုးက လ (တနလၤာၿဂိဳဟ္) ကို ဝန္းရံခစားေနပါတယ္။ (အတြင္းတာရာ၊ အျပင္တာရာ ရွိေပမယ္လို႕ အခ်ိန္တြက္ခ်က္ရာမွာ မသံုးပါဘူး။) ။ အဲဒီ နကၡတ္ ေတြရဲ႕တည္ေနရာ ကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ေနသြားလမ္း၊ တည္ေနရာကို တြက္ပါတယ္။ အတိအက်ေျပာရရင္ ႏွစ္စဥ္ ဧၿပီလ ၁၅ ရက္ ၁၆ ရက္မ်ားမွာ ေန(တနဂၤေႏြ ၿဂိဳဟ္)ဟာ မိႆရာသီထဲကို အျပည့္အဝဝင္သြားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သႀကၤန္ဟာ ႏွစ္တိုင္း ဧၿပီလမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေယဘူယ် အေနနဲ႔ေတာ့ အခ်ိန္နာရီ အတိအက်ကို ေန တစ္ျခမ္းနဲ႔တြက္ပါတယ္။ ေနသြားလမ္းကို စတင္ေရတြက္ခ်ိန္က သန္းေခါင္ခ်ိန္တစ္ခုကေန သန္းေခါင္ခ်ိန္ တစ္ခု အကူးကို တြက္ပါတယ္။
ဒီလို ေန(တနဂၤေႏြ ၿဂိဳဟ္)ရဲ႕ တည္ေနရာကို တြက္တဲ့ နည္းေပါင္း ၃ နည္းရွိပါတယ္။
(၁) သူရိယသိဒၶႏၲ
သမုဒၶရာဇ္မင္း (AD 78) မွာ စသံုးတဲ့ နည္းျဖစ္ပါတယ္။ဟိႏၶဴေတြဆီကေန တိုက္ရိုက္ယူထားတဲ့ နည္းျဖစ္ပါတယ္။ မတိက်ဆံုးနည္း ျဖစ္ပါတယ္။
(၂) မကာရႏၲ
ပုပၸါးေစာရဟန္းမင္း (AD 639) က သူရိယသိဒၶႏၲ နည္းကို အတိုခ်ံဳးၿပီး ကြာဟခ်က္မ်ားကို ျပန္လည္ျပင္ဆင္ကာ သကၠရာဇ္ ၁ ကေန စတင္ၿပီး ျပင္ဆင္လိုက္ပါတယ္။ ဗမာလိုေတာ့ သကၠရာဇ္ၿဖိဳ လိုက္တယ္ေပါ့ဗ်ာ။ အတိအက်ေျပာရရင္ AD 639 March 22nd midnight 00:24:36 မွာ သကၠရာဇ္ ၁ ခု တန္ခူးလဆန္း တစ္ရက္ေန႕ နံနက္ ၀နာရီ ၀ဗဟို လို႔စတင္ေရတြက္ လိုက္ပါတယ္။ ခုလက္ရွိ ေကာဇာ သကၠရာဇ္ က ပုပၸါးေစာရဟန္းမင္းစခဲ့တဲ့ သကၠရာဇ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဗမာႏွစ္ကို သိခ်င္ရင္ ခရစ္ႏွစ္ကေန ၆၃၈ ႏႈတ္ရင္ ဗမာႏွစ္ကို ရပါတယ္။
(၃) သံဒိဌ
ပုဂံမင္း (AD 1203) လက္ထက္မွာ ေညာင္ကန္ဆရာေတာ္ကေနၿပီးေတာ့ အနည္းငယ္မတိက်မႈမ်ားကို ျပန္လည္ျပင္ဆင္ တြက္ခ်က္နည္းအျဖစ္ ျပဳျပင္ထားတဲ့ လက္ရွိအတိက်ဆံုးနည္း ျဖစ္ပါတယ္။ လက္ရွိသံုးေနတဲ့ စနစ္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ သကၠရာဇ္ၿဖိဳ ျခင္းမရွိပါဘူး။
အဲဒီနည္းေတြနဲ႕တြက္လိုက္တဲ့ အခါမွာ ႏွစ္တစ္ႏွစ္ရဲ႕ စုစုေပါင္းၾကာခ်ိန္ဟာ ၃၆၅ ရက္ ၁၅ နာရီ ၃၁ ဗီဇနာ ၃၀ ကာယ ျဖစ္ပါတယ္။ စက္နာရီအရဆိုရင္ေတာ့ ၃၆၅ ရက္ ၆ နာရီ ၁၂ မိနစ္ ၃၉ စကၠန္႔ ျဖစ္ပါတယ္(မကာရႏၲနည္း)။ လက္ရွိ ႏွစ္တစ္ပတ္လည္ၾကာခ်ိန္ကေတ ၾကာခ်ိန္က ေတာ့ ၃၆၅ ရက္ ၅ နာရီ ၄၈မိနစ္ ၄၇.၅၈၈ စကၠန္႔ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအနည္းငယ္ ကြာဟခ်က္ကို
ျပင္ဆင္လိုက္တဲ့ အခါမွာေတာ့ ၃၆၅ ရက္ ၁၅ နာရီ ၃၁ ဗီဇနာ ၃၁ ကာယ ၂၄ အဏုကာယ ဆိုၿပီး ျဖစ္လာပါတယ္။ ေညာင္ကန္ဆရာေတာ္ ရဲ႕ ျပင္ဆင္ခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ သံဒိဌနည္းမွာ ပို တိက်လာတယ္ဆိုတာပါ။
ဒါေတြက အခ်ိန္ကို အတိအက်တြက္တာေတြပါ။ ဒါေပမယ့္ လူသံုးဖို႔ ရက္တြက္တာကေတာ့ လတစ္ျခမ္းေပၚအေျခခံပါတယ္။ လတစ္ခု ကြယ္သြားရာကေန ေနာက္တစ္ႀကိမ္ကြယ္တဲ့ အထိကို တစ္လ လို႔ ယူပါတယ္။ အဲဒီအခါမွာ လဆန္း နဲ႕ လဆုပ္ဆိုၿပီး အပိုင္း ၂ ပိုင္းျဖစ္လာပါတယ္။ လဆန္းကေန လျပည့္ထိ တစ္ပိုင္း လဆုပ္ကေန လကြယ္ထိ တစ္ပိုင္းေပါ့။ လဆန္းကေန လျပည့္ဖို႔က ၁၅ ရက္ အတိအက်ပါပဲ။ လဆုပ္ကေန လကြယ္ဖို႔က ၁၄ ရက္ (သို႔) ၁၅ ရက္ ရွိပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕လမ်ားမွာ ၁၄ ရက္ တစ္ခ်ိဳ႕လမ်ားမွာ ၁၅ ရက္ မွာ လကြယ္ပါတယ္။ တန္ခူးလ ကစလို႕ တစ္လေက်ာ္ဆီ ၁၄ ရက္ နဲ႔ လကြယ္ပါတယ္။ အဲဒီလို လေတြမွာ တစ္လကို ၂၉ ရက္ပဲ ရွိပါတယ္။ (ရက္မစံုလ လို႕ ေခၚပါတယ္။) ကဆုန္လ ကစလို႕ တစ္လေက်ာ္ဆီကေတာ့ ၁၅ရက္ ျပည့္ ရင္ လကြယ္ပါတယ္။ အဲဒီလို လေတြကိုေတာ့ ရက္စံုလလို႕ ေခၚပါတယ္။
ရက္မစံုလမ်ား။ ။ တန္ခူး၊ နယုန္၊ ဝါေခါင္၊ သီတင္းကၽြတ္၊ နတ္ေတာ္၊ တပို႔တြဲ။
ရက္စံုလမ်ား ။ ။ ကဆုန္၊ ဝါဆို၊ ေတာ္သလင္း၊ တန္ေဆာင္မုန္း၊ ျပာသို၊ တေပါင္း။
ဒါေၾကာင့္ ပံုမွန္ႏွစ္မ်ားမွာ လေတြကို ေပါင္းလိုက္ရင္ ၃၅၄ရက္ ရပါတယ္။ ေနသြားပံုအရတြက္တဲ့ ႏွစ္က ၃၆၅ ရက္ ၁၅ နာရီ ျဖစ္တဲ့ အတြက္ လနဲ႔ ေရတြက္တဲ့ အခ်ိန္က နည္းေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူ႔ရာသီနဲ႕ သူ႔လ ကိုက္ေအာင္လို႔ ဝါထပ္ေပးရပါတယ္။ ဝါထပ္တယ္ဆိုတာ လတစ္လ တိုးေပးလိုက္တာပါပဲ။ ဝါထပ္တာမွာ ဝါႀကီးထပ္တာနဲ႕ ဝါငယ္ထပ္တာဆိုၿပီး ၂ မ်ိဳး ရွိပါတယ္။ ဝါငယ္ထပ္တဲ့ ႏွစ္မွာ တစ္ႏွစ္ကို ၃၈၄ ရက္ ရွိၿပီးေတာ့ ဝါႀကီးထပ္တဲ့ ႏွစ္မွာ တစ္ႏွစ္ကို ၃၈၅ ရက္ ရွိပါတယ္။ ဝါႀကီးထပ္တဲ့ ႏွစ္မွာ တစ္ရက္ပိုတာေပါ့။
ဝါဘယ္ႏွစ္ေတြ ထပ္ရမလဲဆိုတာကို အတိအက်ရွိပါတယ္။ ဝါထပ္ဖို႔အတြက္ ၁၉ ႏွစ္တစ္ႀကိမ္လွည့္ပါတယ္။ (Metonic cycle)။ ခုႏွစ္ေတြကို ၁၉ ႏွစ္စီစဥ္ၿပီး ၃၊ ၅၊ ၈၊ ၁၁၊ ၁၃၊ ၁၆၊ ၁၉ ႀကိမ္ေျမာက္က်တဲ့ ႏွစ္မ်ားဟာ ဝါထပ္တဲ့ ႏွစ္မ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ ႏွစ္ေတြထဲမွာမွ တစ္ႏွစ္ေက်ာ္ဆီ ဝါႀကီးထပ္ပါတယ္။ ၃၊ ၈၊ ၁၃၊ ၁၉ ႏွစ္ေျမာက္ ႏွစ္မ်ားဟာ ဝါႀကီးထပ္တဲ့ ႏွစ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဝါႀကီးထပ္တဲ့ ႏွစ္မွာ ပိုတဲ့ တစ္ရက္ကို နယုန္လမွာ ေပါင္းထည့္လိုက္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဝါႀကီးထပ္ရင္ နယုန္လဟာ ရက္စံုလျဖစ္ပါတယ္။ ဝါထပ္တဲ့ ႏွစ္ေတြမွာေတာ့ ဝါဆိုကို ပထမ နဲ႔ ဒုတိယဝါဆို ဆိုၿပီး ၂ လ ျဖစ္သြားပါတယ္။ ရခိုင္ မွာေတာ့ ပထမနဲ႔ ဒုတိယ တန္ခူးလ ဆိုၿပီး ေတြ႔ရပါတယ္။ ဘာပဲ ေျပာေျပာ ရက္ အဟကို ျပန္ျဖည့္ ေပးမွ ရာသီဥတု နဲ႔ လေတြ ကိုက္မွာကိုး။ ဒီေတာ့ ျပန္ျဖည့္တာေပါ့။
၂၀၁၀ ခုႏွစ္ဟာ ဝါႀကီးထပ္တဲ့ လျဖစ္ပါတယ္။ ၃ႀကိမ္ေျမာက္က်ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ နယုန္လဟာ ရက္စံုလ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဆို ၂၀၁၅ က်မွ နယုန္လဟာ ရက္စံုလ ျပန္ျဖစ္မွာပါ။
လရဲ႕ ပ်မ္းမွ် ၾကာခ်ိန္ ကိုတြက္ထားကေတာ့ ၂၉ ရက္ ၁၂ နာရီ ၄၄ မိနစ္ ၂.၃၈၉၈ စကၠန္႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥေရာပ တြက္နည္းအရေတာ့ ၂၉ရက္ ၁၂ နာရီ ၄၄ မိနစ္ ၂.၈၈၆၃၆၈ စကၠန္႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ကြာဟခ်က္ကို ေတြ႔မွာပါ။
ေရတြက္ပံုမ်ားနဲ႔ ပါတ္သက္လို႔ေတာ့ ေမာင္ဂုရု ေသခ်ာမသိတဲ့ အတြက္ မေျပာျပႏိုင္တာကို ခြင့္လႊတ္ပါလို႕။
သို႔ေသာ္လည္း ဗမာ..ျပကၡဒိန္ ကလည္း သူ႔ဟာနဲ႔သူ တိက်သလို… ဟိႏၶဴေတြ ဆီက ငွားရမ္းထားေပမယ့္ လက္ ရွိဟိႏၶဴ နည္းေတြက ျပင္ဆင္ခ်က္မ်ား ေျမာက္မ်ားစြာနဲ႔ ေျပာင္းလဲလာတဲ့ အတြက္ လက္ရွိဗမာ့နည္းဟာ ဟိႏၶဴနည္းထက္ ေရွးပိုက်ေၾကာင္း မွတ္တမ္း မွတ္ရာမ်ား ေတြ႔ရွိရပါတယ္။
Reference:ွ
http://adsabs.harvard.edu/full/1906Obs….29…54C
http://archiv.ub.uni-heidelberg.de/savifadok/volltexte/2009/254/pdf/C_.pdf
http://www.archive.org/stream/catalogueofburme00brituoft/catalogueofburme00brituoft_djvu.txt
http://www.nationalarchives.gov.uk/A2A/records.aspx?cat=059-iorv_11-4&cid=-1&Gsm=2008-06-18

Advertisements

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: